Saturday, November 27, 2010

Bukan Tidak Tega, Tapi Terlalu Cinta!



Beratnya untuk melepaskan dia pergi. Selama ini, tangan ini yang membelainya. Selama ini, hati ini yang selalu bimbangkannya. Sejak suara tangisnya yang pertama, sejak ku laungkan azan di telinganya, aku begitu mengasihinya. Ya, dia adalah permata hatiku. Namun, dia bukan selamanya milikku….

Rumah ini, cuma persinggahan dalam perjalanannya menuju kedewasaan. Dan kini sudah hampir masanya kau pamit. Walaupun di hatiku tercalar sedikit rasa pahit, tapi siapalah aku yang boleh menahan perjalanan waktu? Siapakah aku untuk menahan realiti kedewasaan? Maafkan aku wahai anak…. Bukan aku tidak tega, tetapi kerana terlalu cinta!

Hatiku tertanya-tanya, apakah ada insan lain yang boleh menjaganya sepenuh hati. Sejak bertatih, aku melihat jatuh bangunnya tanpa rasa letih. Siapakah yang membalut luka hatinya dalam kembara itu nanti? Aku jauh……bila segalanya bertukar tangan, amanah akan diserahkan. Aku tahu saat itu aku mesti mula melepaskan. Itu satu hakikat.



Cinta bukan bereti mengikat… tetapi melepaskan, membebaskan. Kau umpama anak burung yang telah bersayap, telah mampu terbang membelah awan, meninggalkan sarang. Apakah aku terlalu dungu untuk terus membelenggu?

Puteriku… kau terpaksa ku lepaskan…. Apakah si dia mampu menyayanginya seperti aku? Ah, mengapa rasa curiga ini datang bertandang. Bukankah segalanya telah di putuskan sejak dia membisikkan bahawa hatinya telah diserahkan kepada ‘si dia’- lelaki pilihannya? Bukankah segala perbincangan musim lalu telah terungkai dan keputusannya telah dimeterai?

Namun… hati ayah…. Hati abah… pasti ada gundah. Sudah pasrah, tapi diguris goyah. Bolak-balik hati ini wahai anak… terlalu laju untuk dipaku.

Tepatkah plihanmu? Tepatkah keputusanku? Namun siapakah kita yang boleh membaca masa depan? Layakkah kita mengukur kesudahan di batas permulaan?

Sangka baik jadi penawar. Kau anak yang baik, insyaAllah pilihanmu juga baik. Tuhan tidak akan mengecewakanmu. Jodohmu telah ditentukan. Dan ketentuan Allah itu pasti ada kebaikan!

Kekadang, aku diserbu seribu pertanyaan. Apakah aku masih di hatinya setelah dia bersuami nanti? Atau aku hanya akan menjadi tugu kenangan yang dijengah sekali-sekala? Bukan, bukan aku membangkit
, jauh sekali mengungkit…upayaku mendidikmu bukan suatu jasa. Itu hanya satu amanah.

Namun, ketika usia menjangkau senja, aku pasti semakin sepi…… aku akan mengulang-ulang kisah lama yang penuh nostalgia. Diulit oleh kenangan indah musim lalu, ketika dia begitu manja di sisi. Aku ingin mendengar lagi suaranya yang dulu-dulu. Mengadu tentang ini dan itu. Bercerita dan berkisah, dengan lidahmu yang petah dan lagak yang penuh keletah.

Pergilah. Aku rela. Allah bersamamu.

Doaku mengiringi setiap langkah di alam rumah tanggamu nanti. Moga si dia akan menjaganya seperti aku menjaga ibunya.umminya. aku akan bersangka baik. Justeru Allah itu menurut sangkaan hamba-hambaNya. Aku bersangka baik, insyaAllah, dia dan aku akan mendapat yang terbaik. Di situ, noktahlah kebimbangan hati seorang ayah. Seorang abah!


www.iLuvislam.com
Ustaz Pahrol Mohamad Juoi*
Editor : kasihsayang

Sunday, November 14, 2010

"Harta yang paling berharga di dunia adalah wanita solehah"



HR Muslim…

Wanita ibarat bunga …

Cantik indahnya hanya sementara…


Yang kekal menjadi pujaan manusia adalah wanita yang mulia akhlaknya…

Kerana akhlak itu umpama bunga diri…

Tiada guna berwajah cantik tetapi akhlak buruk…

Tiada guna juga berwajah cantik tetapi hati kosong dari ilmu…

Ibarat bunga…

Ada yang cantik bila dipandang tetapi busuk baunya…


Ada pula yang kurang menarik dan baunya juga kurang menyenangkan…

Ada juga bunga yang tidak menarik pada pandangan mata kasar…

Tetapi bila dihalusi dengan mata hati…


Ternyata amat tinggi nilainya…

Friday, November 12, 2010

Open Your Eyes......



Look around yourselves
Can’t you see this wonder
Spreaded infront of you
The clouds floating by
The skies are clear and blue
Planets in the orbits
The moon and the sun
Such perfect harmony

Let’s start question in ourselves
Isn’t this proof enough for us
Or are we so blind
To push it all aside..
No..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

Look inside yourselves
Such a perfect order
Hiding in yourselves
Running in your veins
What about anger love and pain
And all the things you’re feeling
Can you touch them with your hand?
So are they really there?

Lets start question in ourselves
Isn’t this proof enough for us?
Or are we so blind
To push it all aside..?
No..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

When a baby’s born
So helpless and weak
And you’re watching him growing..
So why deny
Whats in front of your eyes
The biggest miracle of life..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look quiet we’ll see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

Open your eyes and hearts and minds
If you just look bright to see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

Allah..
You created everything
We belong to You
Ya Robb we raise our hands
Forever we thank You..
Alhamdulillah..

Artist: Maher Zain
Album: Thank You Allah

Tuesday, November 9, 2010

Antara Cinta, Sayang, Suka dan Minat.... ^_^

Jangan salah faham antara cinta, sayang, suka dan minat…

Cinta- Kita memang mengharap di menjadi milik kita. Segala apa yang kita buat, kalau boleh nak dia tahu. Dan kita seboleh mungkin tak nak sakitkan hati dia. Kita akan sentiasa berfikir tentang dirinya.

Sayang- Kita memerlukan dia di masa kita mahukan seseorang untuk bekongsi rahsia dan kisah duka kita. Selalunya kita akan sayangkan seseorang yang menjadi TELINGA kepada masalah kita.

Suka- Kita sukakan dia kerana dia kelakar. Dia happy go lucky. Bila bersama dengan dia, kita rasa nak tergelak sampai nak pecah perut. Tapi kita tak akan rindu giler kat dia bila tak berjumpa seminggu.

Minat- Ada sesuatu yang menarik pada diri dia untuk kita mendekatinya .



"Ya Allah… Jika aku jatuh cinta, cintakan aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya padaMu. Agar bertambah kekuatanku untuk mencintaiMu…."

Sahabat,
Cinta , sayang, minat, rindu hanyalah layak untuk Ilahi. Bagaimana kita mahu mengukur cinta kita padaNya? Caranya ialah dengan menilai perasaan dan rindu kita padaNya setiap hari. Jika anda seseorang yang amat mencintai Allah, maka amat beruntunglah anda…

Sesungguhnya cinta kepada Ilahi adalah sesuatu yang tidak ternilai harganya yang bukan boleh dibeli dengan wang. ..

Renungkanlah…. :)

To be Love....



To Love Someone Is Nothing...

To Be Love By Someone Is Something...

To Be Love By Someone You Love Is Exciting...

But To Be Love By Allah Is Everything...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Seriuslah dengan Tuhan

Pernah Sayyidina Umar Bin Khattab r.a ketika berziarah ke rumah Baginda, berasa terharu menyaksikan seorang kekasih Allah S.W.T sedang berbaring di atas tikar yang merupakan susunan pelepah-pelepah kurma. Nampak bekas jalur tikar ditubuhnya.

Di dalam rumah Baginda yang penuh barakah itu tidak ternampak peralatan lambang kemewahan, hanya ada almari yang berisi segantang gandum kasar. Kemudian Sayyidina Umar r.a menangis di hadapan Nabi Muhammad s.a.w.

Rasulullah s.a.w bertanya ,
“Apa yang menyebabkan engkau menangis wahai Umar?”

“Aku melihat para Kaisar dan Kisra serta raja-raja lain tidur di atas katil mewah bealaskan sutera, tetapi di sini aku melihat engkau tidur beralaskan tikar seperti ini,” jawab Sayyidina Umar.

“Wahai Umar, tidakkah engkau sependapat denganku. Kita lebih suka memilih kebahagiaan di akhirat sedangkan mereka memilih dunia,” itulah jawapan seorang hamba Tuhan.

Luluhlah hati Sayyidina Umar mendengar jawapan daripada Rasulullah s.a.w itu.
Begitulah gambaran peribadi seorang yang sangat mencintai dan takut dengan Tuhan. Bukan hanya dalam keadaan susah beliau boleh mengekalkan kehambaannya tapi dalam keadaan mewah dan kedudukannya yang tinggi sekalipun Rasulullah s.a.w tetap merasakan kehambaannya. Lantaran itulah baginda memilih kemiskinan daripada kemewahan. Inilah lambang keseriusan hatinya dengan Tuhan. Serius dalam mencari cinta dan redhaNya.

Bagaimana sikap orang yang serius dengan Tuhan? Antaranya ialah dalam keadaan apa pun, hati sentiasa cemas dan bimbang terhadap Tuhan. Kebaikan-kebaikan yang telah dilakukan dirasa belum berbuat. Kalaupun bejaya dalam satu kerja, dirasakan belum hasil dengan kerjanya, tapi milik Tuhan. Dalam diri telah tertanam dengan rasa kurang, rasa lemah, rasa tidak mampu, sehinggalah dari situ lahirlah benih-benih cinta terhadap Tuhan. Cinta Tuhan sangat diperlukan dalam kehidupan seseorang insan.

Insafilah bahawa Tuhan sangat menyukai hamba-hambaNya yang serius denganNya. Serius maknanya sentiasa berusaha untuk dekatkan diri dengan Tuhan. Segala apa yang kita buat sentiasa dihubungkaitkan dengan Tuhan. Suka atau tidaknya Tuhan terhadap apa yang kita lakukan menjadi persoalan yang sentiasa ada dalam fikiran dan hati kita.

Hadirkanlah Tuhan, bagi mengiringi kerja-kerja yang kita lakukan, baik kerja-kerja lahir mahupun yang batin. Agar kita berhati-hati dan sentiasa berwaspada terhadap tindakan kita. Apabila kita serius denganNya , maka tuhan akan memberikan perhatianNya . Betapa besar kasih sayang Tuhan kepada hambaNya, pemerhatianNya itu adalah lambang kasih sayangNya pada hambaNya.

Friday, October 29, 2010

Abu Bakar As-Sidiq


Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:

"Jika ditimbang keimanan Abu Bakar dengan keimanan umat sekaliannya, nescaya akan berat lagi keimanan Abu Bakar." (Riwayat al-Baihaqi)

Pada suatu hari selepas solat Zuhur, Rasulullah SAW tanya kepada para sahabatnya,

"Siapakah diantara kamu yang berpuasa hari ini?"

"Saya wahai Rasulullah". Jawab Abu Bakar.

Rasulullah bertanya lagi,

"Siapakah di antara kamu yang bersedekah kepada fakir miskin hari ini?"

"Saya wahai Rasulullah". Jawab Abu Bakar lagi.

"Siapa di antara kamu yang menziarahi orang sakit hari ini?" Soal Rasulullah.

"Saya wahai Rasulullah". Jawab Abu Bakar.

Rasulullah menyoal lagi,

"Siapa di antara kamu yang menyaksikan jenazah hari ini?"

"Saya wahai Rasulullah". Jawab Abu Bakar.

Rasulullah bertanya lagi,

"Siapa di antara kamu yang mendamaikan dua orang yang berkelahi hari ini?"

"Saya wahai Rasulullah". Jawab Abu Bakar.

Rasulullah bersabda " Sesiapa daripada Mukmin yang melakukan sesuatu perkara daripada perkara-perkara ini maka sesungguhnya akan memanggil pintu-pintu syurga pada hari kiamat nanti,"Wahai fulan aku rindu padamu" dan apabila pintu syurga memanggil umatku maka engkaulah orang yang pertama akan dipanggil wahai Abu Bakar".

Sepi Itu Indah


Kadang-kadang...
Sukar kita akui...
Sebenarnya kita sendirian...
Walaupun ramai orang di sekeliling...


Kadang-kadang...
Tanpa kita sedari...
Rupanya kita berteman...
Sedang diri berasa sendirian...

Mood: Sunyi+Stress

Thursday, October 28, 2010

Aku dan Senggugut ku....

Senggugut adalah perkara wajib yang terjadi kepada aku setiap bulan. Huhu... Sedih kan.. Biasalah bila dah sakit ni aku akan tergolek-golek di katil n last sekali sepanjang hari aku akan tidur je. Lantaklah ada kelas ke atau perkara2 penting yang lain, aku akan hiraukan sebab perut aku seperti ada sesuatu yang menarik narik dari dalam dan apabila tiba pada tahap klimaks nya dia akan mencucuk2 ditengah2 perut aku dengan jarum yang tajam. dasat bukan... hehe (Itu bayangan aku je untuk menggambarkan betapa sakitnya senggugut yang dialami oleh aku setiap bulan). So bila dah tido tu hilanglah sakitnya. Tapi sampai bila boleh tahan???

Sebenarnya apa punca senggugut ini dan kenapa ada sesetengah wanita yang tidak mengalami masalah senggugut? Tengok orang lain rilek je time period. Tapi aku?? huhuhu..

So hari ni tergeraklah hati ni nak search berkenaan masalah senggugut ini. Just nak dapat info serba sedikit tentang mengapa, dimana, siapa, bagaimana, dan bla bla bla....


BAGAIMANA SENGGUGUT BERLAKU

Tahukah anda, kesakitan yang dirasai ketika datangnya haid adalah disebabkan oleh penguncupan dinding rahim yang amat kuat. Proses ini bertujuan bagi mengeluarkan ketulan darah haid yang bercampur dengan sedikit tisu daripada selaput endometrium. Darah ini perlu dikeluarkan melalui saluran pangkal rahim. Kebiasaannya, dinding rahim yang dimiliki oleh seorang gadis remaja masih sempit.

Penguncupan dinding rahim yang begitu kuat disebabkan oleh sejenis hormon yang dikenali sebagai ‘prostaglandin’. ‘Prostaglandin’ adalah daripada sejenis kumpulan molekul lipid yang berasal daripada asid lemak dan peranannya sangat penting di dalam tubuh. Setiap ‘prostaglandin’ ini mengandungi 20 atom karbon. Ia menjadi pengantara serta memberi banyak kesan terhadap psikologi. Disebabkan itulah kesakitan terasa dan jika ia dihasilkan secara berlebihan maka terjadilah senggugut. ‘Prostaglandin’ yang berlebihan akan mengakibatkan rasa mual, cirit-birit, muntah serta sakit kepala. Oleh yang demikian, kehamilan dan kelahiran dapat membantu mengatasi masalah kesempitan pada saluran rahim yang menjadi pun ca kepada senggugut.

Namun begitu, terdapat sebilangan kecil daripada mereka yang akan menghadapi masalah ketidaksuburan dan mudah gugur kandungan sekiranya senggugut berlaku secara berterusan. Mereka ini kemungkinan besar menghidapi penyakit ‘endometriosis’ iaitu sejenis penyakit yang sering dikaitkan dengan masalah kesuburan. Namun pun begitu, kaitan ini hanya jika penyakit ‘endometriosis’ ini berada pada tahap serius. Tahap kesakitan senggugut tidak berkaitan dengan tahap keseriusan ‘endometriosis’. Seseorang itu boleh mengalami senggugut yang teruk tetapi tahap ‘endometriosis’ hanya pada peringkat awal sahaja.

Lazimnya, kesakitan akan reda sebaik sahaja dua atau tiga hari kemudiaannya. Akan tetapi, jika ‘endometriosis’ ini telah merebak kemungkinan besar kesakitan tidak akan reda walaupun haid telah berhenti. Kesakitan juga mungkin akan terasa sewaktu melakukan persetubuhan atau membuang air besar. Ini disebabkan oleh pendarahan yang berlaku di belakang rahim yang mungkin melibatkan usus besar. Senggugut mempunyai cara kesakitan yang berbeza di mana sakit akan datang sebelum pendarahan bermula dan tertumpu di ari-ari atau pinggang belakang. Sakit ini akan berterusan walaupun haid sudah berhenti. kadangkala, terdapat juga gejala lain seperti kesukaran untuk membuang air besar atau sakit semasa berhubungan kelamin.

Info ini daripada laman web Kotex:

  • SENGGUGUT PRIMER ATAU UTAMA
Kebanyakan gadis telah mengalami senggugut bermula period pertama mereka atau sejurus selepas itu. Gadis yang mendapat period pada umur 12 atau lebih awal dan mereka yang mempunyai period lebih lama lebih berkemungkinan untuk mengalami dismenorea primer. Dismenorea jenis ini tidak disebabkan oleh penyakit lain seperti ketumbuhan abnormal ataupun jangkitan. Doktor kamu mungkin tidak akan menjumpai apa-apa yang luar biasa pada tubuh kamu semasa pemeriksaan. Sebab-sebab untuk dismenorea primer termasuklah:

Ketidakseimbangan Bahan Kimia - Oleh kerana keseimbangan merupakan perkara utama dalam mengekalkan kesihatan, ketidakseimbangan sesetengah bahan kimia di dalam tubuh kamu boleh menyebabkan dismenorea. Bahan kimia yang menyebabkan kamu senggugut adalah prostaglandin. Prostaglandin merupakan kimia yang membuatkan kita merasai kesakitan apabila ia berinteraksi dengan penghujung saraf kesakitan dalam tubuh kita.. Wanita yang mengalami dismenorea menghasilkan lebih banyak prostaglandin di dalam uterus mereka. Ini menyebabkan otot di dalam uterus mereka bergerak lebih kuat dan lebih kerap pada hari pertama period mereka. Semakin kuat pergerakan otot uterus semakin kurang darah mengalir ke kawasan itu. Kekurangan aliran darah ini menyebabkan hujung saraf di dalam uterus semakin sensitif pada kesakitan.
Genetik – Ada juga yang berkata gen mungkin memainkan peranan penting di sini. Sekiranya kamu mengalami senggugut , kakak, makcik atau ibu kamu mungkin turut sama mengalaminya.

  • SENGGUGUT SEKUNDER
Dismenorea Sekunder adalah apabila senggugut bermula sekitar dua tahun atau lebih selepas period pertama. Sesetengah wanita yang mengalami dismenorea jenis ini dapat diubati dengan pil penahan sakit. Dismenorea jenis ini memerlukan rawatan lanjutan oleh doktor. Dismenorea sekunder disebabkan oleh:

  • Ketumbuhan polips atau sista pada ovari atau uterus
  • Jangkitan
  • Radang Rongga Pelvis
  • Endometriosis
  • Penyakit usus seperti apendisitis
  • Kehamilan ektopia atau kehamilan di dalam tiub fallopio

Apa itu endometriosis?

Wanita yang menghidap endometriosis kadang-kadang mengalami dismenorea yang amat teruk. Ia boleh berlaku setiap kali mereka period. Endometriosis terjadi apabila sebilangan kecil tisu yang menyerupai uterus tumbuh dalam struktur lain pada tubuh.


Mengapa ada wanita yang mengalami senggugut dan ada yang tidak?

Sesetengah wanita mungkin mempunyai gen yang menyebabkan mereka lebih terdedah kepada dismenorea. Beberapa kajian menunjukkan gen merupakan faktor utama. Gen membuatkan seseorang mengalami tahap dismenorea yang berlainan. Faktor lain seperti diet dan suasana persekitaran juga memainkan peranan. Diet yang berlemak, rendah protein dan rendah serat boleh meninggikan risiko untuk kamu mengalami senggugut. Pengambilan gula yang banyak dan alkohol serta kopi semasa kamu period boleh mengakibatkan dismenorea. Wanita yang merokok lebih berisiko untuk mengalami dismenorea berbanding yang tidak merokok. Rehat yang tidak mencukupi dan tekanan yang tinggi di tempat kerja dan sekolah boleh mengganggu keseimbangan bahan kimia di dalam badan kamu seterusnya mengakibatkan dismenorea.

Terdapat banyak faktor yang boleh menyebabkan dismenorea. Ada faktor yang tidak dapat dielak seperti gen tetapi faktor lain seperti diet boleh diubah. Jadi, sebenarnya senggugut boleh dicegah atau setidak-tidaknya boleh mengurangkan kesakitan dan ketidakselesaan dengan mengamalkan gaya hidup sihat.



Adakah saya akan mengalami senggugut selama-lamanya?

Adalah lebih elok sekiranya kamu tahu yang kamu mengalami dismenorea primer atau sekunder. Dismenorea primer terjadi kepada wanita yang ovarinya hanya mengeluarkan sebiji telur setiap bulan. Golongan wanita ini mempunyai kitaran haid yang normal dan akan period setiap bulan. Sesetengah perempuan akan berhenti mengalami dismenorea primer apabila mereka semakin dewasa dan mempunyai anak. Apabila kamu semakin tua dan tubuh kamu berhenti mengeluarkan hormon yang cukup seperti estrogen dan progestrone, kamu tidak akan mengalami period lagi. Ketika ini, dismenorea primer juga akan hilang. Maknanya kamu tidak akan menderita selama-lamanya!

Bagaimana untuk mengurangkan sakit sengugut?

Hidup secara sihat dengan membanyakkan senaman dan aktiviti aktif boleh mengurangkan tekanan fizikal seterusnya mengawal sakit sengugut. Amalkan tidur yang cukup dan kurangkan tekanan perasaan. Ubat penahan sakit seperti panadol dan ponstans boleh mengurangkan sakit sekiranya perlu.

Tu je yang dapat di share kan... nak sambung tido balik.... ZzZzZZZ....


Pesonanya Taubat




Hidup tidak terlepas
Rembesan tempias maksiat dan dosa
Gamitan nafsu jahat menggoda
Mendorong tiap laku manusia
Berlaku onar tak taat
Pada yang Maha Esa

Terkadang manusia menang
Menewas hasutan syaitan
Acap kali manusia kecundang
Jauh tersasar rebah kesesatan
Tersungkur di lembah kemaksiatan

Bertaubatlah sebelum terlambat
Ketika hati keruh
Dilumpuri kotoran dosa
Segala jiwa raga
Tidak tertumpu kepada-Nya

Bertaubatlah ketika peluang terbuka
Saat diri masih muda
Dan nyawa masih ada di dada
Roh belum sampai ke halkum
Sesal akan segala dosa
Berazam tidak melakukannya

Pesonanya taubat
Munajat nasuha sesal diangkat
Memikat kesedaran insani
Biar hati bersinar kembali
Menerima peringatan Ilahi

Kebergantungan.

LEMAH. Itulah hakikat diri manusia walaupun ada yang cuba menafikannya. Tamadun barat cuba dibangunkan di atas dasar yang berlawanan dengan hakikat ini.

“Tuhan telah mati, dan kami telah membunuh-Nya. Kami manusia sedang menghantar-Nya dengan upacara pengebumian yang meriah. Iman kepada Tuhan menandakan jiwa yang lemah dan akibat dari ketidakberdayaan manusia. Keimanan kepada tuhan membuat manusia ragu, kerana sesungguhnya manusia itu memiliki kemampuan dalam dirinya.”

Ini laungan kebanggaan ahli falsafah barat yang ingin menafikan hakikat kelemahan manusia. Lihatlah apa pula yang telah terjadi di barat. Angka bunuh diri meningkat dari masa ke semasa, tiba-tiba sahaja ada remaja yang mengamuk di kawasan sekolah dengan senjata api hingga akhirnya mengorbankan beberapa nyawa dan mencedera parahkan beberapa yang lain. Adakah ini dikatakan kemajuaan atau tamadun? Apakah ertinya semua ini sedang jiwa manusia sentiasa keluh kesah.
Kini ahli falsafah barat melaungkan lagi alunan falsafahnya tetapi bukanlah laungan kebanggaan tetapi raungan kekecewaan. Lamony salah seorang ahli falsafah menyebut:

“sesungguhnya sekarang ini seluruh manusia sedang berjalan cepat menuju kehancuran. Kini manusia berada dalam sakarat terakhirnya, sehingga sangat sulit untuk mengharapkan mereka sembuh kembali. Ini semua kerana kesalahan besar peradaban kita yang telah menyeret manusia tenggelam ke dasar kegelapan.”

Betrand Russel juga berkata tentang kesengsaraan yang melanda umat manusia;

“Haiwan-haiwan yang berada di sekitar kita lebih berbahagia daripada kita manusia. padahal seharusnya kebahagiaan itu juga dapat dinikmati oleh manusia. tetapi kenyataan di alam moden ini manusia tidak dapat menikmati hidup, dan kini semakin jelas betapa mustahil dapat meneguk kebahagiaan.”

Kita tidak menyalahkan barat dalam hal ini kerana mereka memiliki sejarah hitam dan menggerunkan dalam hal-hal ketuhanan dan keagamaan. Tanah air mereka pernah dikuasai oleh pihak gereja yang mewarnai sejarah mereka dengan kezaliman yang melampaui batas kemanusiaan. Ada saintis dan golongan cerdik pandai mereka di bakar hidup-hidup kerana dikatakan membawa sesuatu yang baru yang dianggap sebagai bidaah- perkara baru yang tidak dapat diterima kerana takut merosakkan kepercayaan yang sedia ada.

Setelah berjaya keluar dari sangkar beracun dan menakutkan itu mereka akhirnya meninggalkan terus apa sahaja yang berbau keagamaan atau ada kaitan dengan ketuhanan setelah hari-hari yang dilalui dicemari oleh kerakusan wakil-wakil tuhan mereka. bahkan mereka lontarkan tuduhan-tuduhan mereka kepada sesiapa yang masih ingin mempertahankan agama dengan panggilan-panggilan ortodoks, fundamentalis dan lain-lain lagi yang kini cuba dilontarkan pula kepada pendakwah-pendakwah Islam.

Kini mereka menyedari bahawa mereka tidak akan mungkin terbang dengan satu sayap iaitu KEBENDAAN dan mengabaikan KETUHANAN dari hidup mereka. sistem robotik semata-mata tidak menjanjikan kebahagiaan dan ketenangan. Batu dan besi tidak akan menghadiahkan senyuman apatah lagi kebahagiaan kepada mereka. Bunyi geseran ‘bullet train’ tidak akan menghasilkan alunan yang melembutkan jiwa apatah lagi ketenangan jiwa.

Kita sebenarnya memerlukan tempat bergantung untuk kita sandarkan harapan kita dan tujukan doa kita. Inilah hakikat insan lemah dan serba kekurangan. Kebahagiaan tidak akan menyapa jiwa kita tanpa kita bukakan pintu hati kita untuk menerima hakikat kelemahan diri ini. ketenangan tidak akan hadir sehingga sinar kebenaran memenuhi ruang fikiran kita dan segala kekusutan hidup tidak akan terlerai hingga CAHAYA KEIMANAN menerangi hati-hati kita.

Sumber: HALUAN Membangun Minda Mendidik Hati.

Wednesday, October 27, 2010

Diet Pemakanan Menurut Islam


Rupanya tanpa kita sedari, dalam makanan yang kita makan sehari-hari, kita tak boleh makan sesuka hati kita saja. Inilah penyebab terjadinya berbagai penyakit antara lain penyakit kencing manis, lumpuh, sakit jantung, keracunan makanan dan lain-lain penyakit. Apabila anda telah mengetahui ilmu ini, tolonglah ajarkan kepada yang lainnya.

Ustaz Abdullah Mahmood mengungkapkan, Rasulullah tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai menjaga makanannya sehari-hari. InsyaAllah kalau anda ikut diet Rasulullah ini, Anda takkan menderita sakit perut ataupun keracunan makanan.

  • Jangan makan SUSU bersama DAGING
  • Jangan makan DAGING bersama IKAN
  • Jangan makan IKAN bersama SUSU
  • Jangan makan AYAM bersama SUSU
  • Jangan makan IKAN bersama TELUR
  • Jangan makan IKAN bersama DAUN SALAD
  • Jangan makan SUSU bersama CUKA
  • Jangan makan BUAH bersama SUSU (Contoh : KOKTEL)

CARA MAKAN

* Jangan makan buah setelah makan nasi, sebaliknya makanlah buah terlebih dahulu, baru makan nasi.
*Tidur 1 jam setelah makan tengah hari.
*Jangan sesekali tinggal makan malam. Barang siapa yg tinggal makan malam dia akan dimakan usia dan kolesterol dalam badan akan berganda. Nampak memang sulit.. tapi, kalau tak percaya? Kesannya tidak dalam jangka pendek?. Kesannya akan nampak bila kita sudah tua nanti.
* Dalam Al-Quran juga melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Nabi pernah mencegah kita makan ikan bersama susu. kerana akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh ilmuwan yang menemukan bahawa dalam daging ayam mengandung ion+ sedangkan dalam ikan mengandung ion-, jika dalam makanan kita ayam bercampur dengan ikan maka akan terjadi reaksi biokimia yang akan dapat merosakkan usus kita.


Al-Quran Juga mengajarkan kita menjaga kesihatan spt membuat amalan antara lain:

1. Mandi Pagi sebelum subuh, sekurang kurangnya sejam sebelum matahari terbit. Air sejuk yang meresap ke dalam badan dapat mengurangi penimbunan lemak. Kita boleh saksikan orang yang mandi pagi kebanyakan tidak gemuk.

2. Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air dalam peti sejuk/ais) setiap pagi. Mujarabnya InsyaAllah jauh dari penyakit (susah mendapat sakit).

3. Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang kurangnya seminit setelah membaca doa). Kita akan terhindar dari sakit kepala atau migrain. Ini terbukti oleh para ilmuwan yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir ke ruang tersebut.

4. Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari.Begitu juga ahli saintis telah menemukan bahawa enzim banyak terkandung di celah jari-jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzim sejenis alat percerna makanan). bacaan tambahan disini:http://www.wonderfulinfo.com/islam/eatfood.php

Sabda nabi : "Ilmu itu milik Allah, barang siapa menyebarkan ilmu demi kebaikan insyaAllah, Allah akan menggandakan 10 kali kepadanya"

http://www.facebook.com/note.php?note_id=108183409225058&id=120341164646790

tambahan note ;
http://blogs.myspace.com/index.cfm?fuseaction=blog.view&friendId=107811474&blogId=182268766#ixzz13Zp0o2hI


Dalam Islam, Allah telah memilih Rasulullah s.a.w. untuk menjadi model peranan kepada seluruh alam sejagat. Baginda juga turut membawa perkara yang boleh disifatkan sebagai penyempurna akhlak manusia (makarimal akhlak). Di antara perbuatan Rasulullah yang perlu diikuti dan hayati bersama adalah dari aspek etika diet Rasulullah ataupun tatacara pemakanan sihat Rasulullah SAW.
Antara tatacara pemakanan sihat Rasulullah SAW adalah:


Mulakan dengan Bismillah

Dari 'Aisyah r.a. berkata: Rasulullah s.a.w. bersabda, " Apabila seorang daripada kamu hendak makan, sebutlah nama Allah (yakni: 'Bismillah' ). Jika dia terlupa menyebut nama Allah pada awal (mula makan), maka sebutlah 'Bismillahi awwaluhu wa akhirahu' "(HR Abu Dawud dan atTirmidzi.)

Gunakan tangan kanan (tangan kiri dilarang)

Dari Salamah bin al-Akwa' r.a., seorang lelaki sedang makan dengan tangan kirinya berhampiran dengan Rasulullah s.a.w. Maka Baginda berkata: "Makanlah dengan tangan kananmu". Lelaki itu berkata: "Aku tak boleh". Baginda menjawab, "Engkau tidak boleh!? Tidaklah yang menghalangnya kecuali sifat bongkak!! Kemudian tidak dapat diangkat tangannya ke mulut." (HR Muslim)


Dari Jabir r.a. berkata, Rasulullah s.a.w. bersabda: "Jangan engkau makan dengan (tangan) kirimu, sesungguhnya syaitan itu makan dan minum dengan (tangan) kirinya." (HR Muslim)

Makan yang berhampiran.

Dari Umar bin Abi Salamah r.a. berkata, aku merupakan hamba di rumah Rasulullah s.a.w., dan pernah tanganku menjalar-jalar ke serata hidangan (ketika hendak makan). Maka Rasulullah s.a.w berkata: "Wahai budak, ucapkan 'Bismillah', makanlah dengan tangan kananmu dan makanlah apa yang hampir denganmu." (HR Bukhari dan Muslim)

Galakan guna tiga jari.

Dari Ka'ab bin Malik r.a., "Aku melihat Rasulullah s.a.w. makan menggunakan tiga jari..(ibu jari, jari telunjuk dan jari tengah)" (HR Muslim)

Larangan mencela makanan

Dari Abu Hurairah r.a. berkata: "Tidak sekali-kali Rasulullah s.a.w mencela makanan. Jika Baginda menyukainya, maka Baginda makan. Jika Baginda tidak menggemarinya, maka Baginda tidak makan" (HR Bukhari dan Muslim)

Tidak bersandar ketika makan

Dari Abi Juhaifah Wahb bin Abdullah r.a. berkata: Rasullah s.a.w bersabda, "Aku tidak makan sambil bersandar" (HR Bukhari)

Kutip makanan yang terjatuh.

Dari Jabir r.a., Sabda Rasulullah s.a.w., "Apabila jatuh sebahagian (kecil) makanan seorang dari kamu, ambil dan buang bahagian yang terkena kotoran dan makanlah ia, dan jangan tinggalkan ia untuk syaitan, dan jangan dia menyapu tangannya dengan kain sehingga dia menjilat jarinya dahulu kerana dia tidak mengetahui pada makanannya, bahagian mana yang terdapat keberakartan" (HR Muslim)

Mula makan dari tepi (pinggir)

Dari Ibn Abbas r.a., Nabi s.a.w. bersabda: "Keberkatan terdapat di tengah-tengah makanan, maka mulakan makan dari tepi dan jangan mulakan makan dari tengah" (HR Abu Dawud dan Tirmidzi)

Jilat jari setelah selesai

Dari Ibn Abbas r.a. berkata, Rasulullah s.a.w. bersabda, "Apabila seorang daripada kamu telah selesai makan makanan, maka jangan disapu jari-jari sehingga dijilat (terlebih dahulu) atau dijilatkan (oleh orang lain)" (HR Bukhari dan Muslim)

Doa setelah selesai makan

Dari Abi Umamah r.a., "Adalah Nabi s.a.w. apabila selesai makan menyebut, 'Alhamdulillahi katsiran toyyiban mubarakan fih, ghaira makfiyyin wa la muwaddi'in'. wa la mustaghnan 'anhu rabbana' " (HR Bukhari)


Dari Muad bin Anas r.a. berkata: Rasulullah s.a.w. bersabda, "Sesiapa yang selesai makan, kemudian menyebut, 'Alhamdulillah- illazi ath'amani haaza, wa razaqanihi min ghairi haulin minni wa la quwwatin', akan diampunkan dosa-dosanya yang telah lalu." (HR Tirmidzi)

Galakan bercakap

Dalam al-Adzkar, Imam Nawawi mengatakan, “Dianjurkan berbicara ketika makan. Berkenaan dengan ini terdapat sebuah hadits yang dibawakan oleh Jabir ra sebagaimana yang telah kami kemukakan dalam “Bab memuji makanan”. Imam Abu Hamid al-Ghazali dalam kitab al-Ihya mengatakan bahwa termasuk etika makan ialah membicarakan hal-hal yang baik sambil makan, membicarakan kisah orang-orang yang shalih dalam makanan.” (al-Adzkar hal 602, edisi terjemah cet. Sinar baru Algen Sindo)


Menurut al-Hafidz dan Syaikhul Islam Ibn al-Qayyim rh, pendapat yg benar ialah Nabi saw bercakap dan berbual semasa makan. Dalam kitabnya alZaad (2/397), ada kalanya Nabi bertanya apakah menu pada hari ini dan memuji menu tersebut (HR Muslim: 2052), ada kala Nabi saw mengajar adab dan susila makan kepada kaum keluarganya (HR alBukhari: 5061) dan ada ketika Nabi sentiasa menggalakkan tetamu beliau supaya menambah laukpauk dan minuman (HR alBukhari 6087). Adalah tidak benar meja makan menjadi tempat yg kaku dan senyap sepi dari perbualan.


Tetapi, tidaklah bercakap itu apabila makanan penuh di dalam mulut. (tambahan compiler)

Teks Ringkasan Khutbah Jumaat dari Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Bandaraya Shah Alam, Selangor oleh Ustaz Haji Ahmad Mustafa bin Sidin Al-Hafiz. untuk terbitan risalah siri 13 Februari 2009.

INGIN BAHAGIA DAN DICINTAI

Siapa diantara kita yang ingin menjadi manusia yang dicintai dan diredhai Allah SWT. Inginkah kita menjadi insane yang bersegera pergi ke masjid dan menunggu waktu solat berikutnya setelah menunaikan solat sebelumnya?

Insan yang bangun di tengah malam untuk bermunajat dan menumpahkan air mata. Insan yang bersedekah dengan tangan kanan tanpa diketahui oleh tangan kiri iaitu insan yang ikhlas bersedekah. Insan yang khusyuk dalam solatnya dan mengadap Tuhan dengan sepenuh hati. Insan yang banyak berdoa dan berzikir. Insan yang tidak mengejar dunia melainkan mencari kebahagiaan di akhirat. Insan yang redha dengan qada dan qadar Allah. insan yang bersegera melakukan kebaikan, selalu membantu yang memerlukan dan berusaha membela yang teraniaya. Insan yang menyambung tali silaturahim dengan yang memutuskannya, memberi kepada yang tidak mahu memberi dan memaafkan yang menzalimi.

Ya, kita semua menginginkanya. Akan tetapi sulit bagi kita untuk merealisasikannya. Tatkala memulakan solat, suasana dunia muncul dalam pemikiran kita. ketika memulakan bacaan Al-Quran, hati-hati kita berlarian menuju lembah-lembah kehidupan. Ketika membaca dan mendengar hal-hal yang wajib dilakukan, kita pun terpengaruh untuk melakukannya. Kita merasa sedih akan keadaan kita ini. namun kita masih tidak berubah, masih lagi jauh dari menjadi insan yang dicintai dan diredhai Allah. kita berusaha untuk memperbaiki dan melakukan muhasabah diri, akan tetapi kita tidak mampu untuk meningkatkan diri kita.

Apakah penyebab utama semua ini? Bukankah di dalam hati kita punya iman? Lalu mengapa iman itu tidak mampu mendorong kita untuk melakukan amal soleh? Mengapa selama berabad-abad, amalan para sahabat, kalangan salaf dan orang-orang soleh dari umat ini, sesuai dengan ucapan mereka, sedangkan kita hanya berbicara, berangan-angan dan bermimpi, tetapi tidak mampu menunaikannya?

Hal ini tentunya kerana ada jurang antara akal dan hati kita. Akal yang memiliki fungsi membaca, mendengar dan merasa yakin, serta memberi isyarat kepada hati. Sementara hati yang dipengaruhi isyarat akal, sering kali tidak mampu memerintah anggota tubuh untuk menunaikannya. Tahukah anda mengapa? Kerana ia tertawan oleh hawa nafsu dan cinta dunia, serta terikat di bumi dan terkekang oleh shahwatnya.

Benar di dalam hati terdapat iman kepada Allah dan Hari Akhirat. Hal ini kelihatan dalam perbuatan baik yang kita lakukan. Kita juga dapat mengetahui dengan jelas kadar dunia di dalam hati kita, yakni dengan pelbagai perbuatan yang memperlihatkan sejauh mana keterikatan kita dengan dunia.

Berdasarkan hal ini, saya katakana bahawa kita tidak mampu melakukan apa yang kita inginkan dan diredhai Allah, kecuali kita dapat membebaskan kehendak kita dan membersihkan hati dari belenggu kekuasaan hawa nafsu serta menyerahkanya kepada Allah semata.


(Petikan dari buku Ath-Thariq ila ar-Rabbaniyyah: Manhajan wa Suulukan, Dr Majdi al-Hilali)

Wednesday, October 13, 2010

OPKIM di Kampung Janda Baik....

mengalas perut sebelum berangkat pergi..

perjalanan pergi ke kampung janda baik....
me , kak miza n kak eda...

anak kuda ini milik Tun Mahathir.... sangat cumil...

ops!!! malu lah saye...

suci bukan muka kami... hehehe

ayah n mak yang sedang sibuk di warungnya...

3 dara pingitan.. chewahh...

dapat dua adik angkat.. ina n tini... cute...
chumil tiga2...
pertandingan mewarna...


dari hasil gubahan sue...

bersama semua gubahan peserta... kami punya yang warna pink tu...

tersenget plak... inilah hasil gubahan 5 minit.. tapi dpt no 1. tak sangka.. haha

ibu bapa angkat turut serta memeriahkan petang sukaneka...

sukaneka kanak2...

bergamba sebelum ke rumah datuk Fuad..

sudah selesai makan... kenyang suda...

bersebelahan sungai yang berdekatan dgn rumah datuk...
semuanya ceria....

akak2 yang rendah serta rendang...

ini adik angkat saya... Sue nama nya..

hehe.... no comment..

like this pic!

bergambar selepas pulang dari rumah Datuk Fuad...

flying kiss from my little sister.... Muahhh..


sungai yang bersih dan jernih.. masih belum tercemar...

kak miza n kak eda lagi... (dihadapan kolam ikan)

anak2 pokok cili...

repoter kurang bertuliah... hehehe

Pekerja sedang memetik cili...

Repoter di kebun cili

Gambar akhir bersama keluarga angkat...
Wahai malam…
Penuh bintang beserta cahaya bulan yang terang…
Aku terdampar mendongak ke arah langit tuhan…
Terasa kerdilnya diri ini…
Ku lihat kedua belah tangan…
Aku cuba mencari siapakah diri ini yang sebenar…
Apakah maksudnya diri ini diciptakan…
Wahai pencipta alam…
Yang mengetahui setiap apa yang terjadi di langit dan dibumi…
Aku persembahkan diriku yang hina ini kepada Mu…
Penuh keshahduan angin malam menginsafi nurani ku…
Jauh dari sudut hati ini…
Ingin aku bertemu dengan Mu…
Adakah aku ini insan yang layak…
Sedangkan aku sering ingkar dengan perintahMU…
Sering alpa dengan keasyikan syurga dunia yang fana ini…
Ya Tuhanku…
Aku berserah kepadaMu…
Ikhlaskanlah diri ini untuk menerima segala ujianMu…
Kekalkanlah diri ini supaya tetap mencintaiMu…
Hingga tercabut nyawaku…
Engkaulah tuhan ku yang satu…
Izinkan aku bertemu dengan Mu…

Jodoh itu.....

Hari ni saya mahu menulis. Ingin memberitahu sesuatu yang terpencil di dasar hati ini.
Bermula dari seorang yang pendiam kepada seseorang yang agak liar di zaman remajanya. Dan kini mula beransur menjejaki siapa diri ini yang sebenar.

Wahai tuhan. aku baru terlepas dari neraka dunia Mu. Kini kau suburkanlah hati ini dengan sentiasa mengingati Mu.

Aku sunyi. Dan ingin aku persoalkan di sini. Siapakan dia jodohku. Aku masih menunggu. Aku takut dalam waktu perjalanan menunggu aku tersasar kesimpang hitam kembali. Aku adalah insan yang baru membina tembok keimanan. Keimanan yang kurasa baru senipis sehelai kertas belum mampu menangkis segala ancaman hasutan manusia perosak. Kini aku berdiri sendiri. ayah umi jauh dari sisi. Sekiranya mereka ada, pasti aku lebih kuat.

Selalu aku bertanya pada diri. Adakah aku akan diberi seorang pembimbing yang soleh suatu hari nnt. Memandangkan aku ini bukanlah yang terbaik untuk lelaki yang baik, agak gentar rasanya menerima siapakah dia untuk ku.

Sunday, October 3, 2010

Aku Lemah Tanpa Kamu
Ku Ingin Mu Dampingi Ku
Aku Fahami Aku Bukan Terbaik Tuk Diri Mu
Sampai Syurga Ku Menunggu
Sampai Syurga Ku Cintamu
Hanya Kamu.....

Konflik di kala Syawal

Asalamualaikum w.b.t
Sudah berkurun lamanya aku tidak meluah rasa di sini dek kerana sibuk@malas. Mungkin tidak ada apa yang perlu aku kongsikan atau tidak ada idea untuk berkongsi apa. Erm… ayat macam sama je. Sekarang ni masih dalam bulan Syawal yang mulia. Aku seperti biasa menjalankan tugas aku sebagai mahasiswa yang agak kurang matang oleh sebab itu aku bersama kawan-kawan yang lain tidak dibenarkan berpolitik sama sekali. Hahaha. Bestkan jadi mahasiswa ni. Tidak seperti remaja atau pemuda-pemudi lain diluar yang bebas bergerak tanpa cengkaman Auku. Tiba-tiba aku mengungkit perkara ini. hahaha… sebenarnya saja je nak meluahkan rasa tidak puas hati atas kekalahan UKM4 tempoh hari. Tapi aku sentiasa mendoakan kejayaan akan menjadi milik mereka suatu hari nnt. Amin…

Sekarang ni aku nak cerita tentang anak aku yang baru aku beli tempoh hari. Anak??? Jeng jeng jeng. Ya memang aku layan dia seperti anak aku sendiri walaupun badan dia lebih besar dari aku. aku tak sempat lagi nak berposing dengan dia dek kerana ketandusan masa sejak akhir-akhir ini. sbb tulah minggu lepas dia buat perangai dengan berbunyi berdengung apabila diberhentikan. Aku punya lah risau terus telefon abang aku. Tapi abang aku ni punya lah kejam, ada ke patut dia suruh aku hantar kat tempat dia untuk servis semula kereta aku tu. Aku ni dah lah buta dan tuli jalan di KL ni. Jalan kat Bangi pon dah sesat apatah lagi nak ke Glenmarie. Agak kecoh jugak tempoh hari sampai melibatkan umi, ayah n kak adau sekali. Kesian kak adau. Tak pasal2 turut terlibat kerana masalah aku yang tah ape2 ni. Penghujung ceritanya, aku just bawak dia g servis kat Bangi je. Tu pon sesat n tanya kat orang mana Servis Mesra Proton di Syeksyen 4. Alhamdulillah akhir je jumpe juga atas bantuan arah oleh Mat Arip ( kawan kak adau). Nak tau masalah kereta tu. Sangat kesian. Puncanye sbb tempat alarm dia masuk air je.
Mungkin mamat yang cuci kereta aku ganas sangat ketika mencuci anak aku ni. Nasib baiklah akak n abang kat tempat tu sporting je walaupun dieorang dah nak tutup kedai masa tu sbb break unt solat jumaat. Selasa minggu depan aku akan kesana lagi untuk wat servis seterusnya. Tu je citer nye. Tapi perkara yang paling kelakar sepanjang konflik ini berlaku ialah, rupanya selama aku memiliki kerata ni, aku tak tau cam mana nak bukak bonet depan( tempat enjin). Aku kene sebijik perkataan BODOH ngan abang aku sendiri. huhuhu. Kadang-kadang sedihkan jadi perempuan yang tak tahu ape2 ni. Walauape pun nak ucapkan ribuan terima kasih kepada kak adau yang banyak membantu. 

Friday, August 13, 2010

Ramadhan tiba lagi...

Masih ada lagi saki baki umur hidupku. Ku panjatkan rasa syukur yang amat kepada pencipta yang Maha Esa. Wahai Pecipta langit dan bumi. Adakah masih panjang lagi umurku di dunia ini? sekiranya masih jauh, ku pohon agar Engkau sentiasa berada disisiku dan aku sentiasa mengingati Mu agar agar aku terhalang dari melakukan perkara yang memurkakan Mu. Ya Tuhanku… sekiranya esok adalah hari terakhirku di dunia ini, izinkan aku mati dalam sempurna iman Mu. Sesungguhnya hidupku, matiku, amalanku, ibadahku hanyalah untuk mendapat keredhaan Mu Ya Rabb..

Ramadhan masih sudi menjengahku pada tahun ini. Alhamdulillah. Bagi aku, inilah Ramadhan yang pertama sepanjang hidupku, dimana aku dapat merasai nikmatnya beriman dengan yang Maha Esa. Tidak seperti tahun-tahun yang sudah-sudah. Aku bahagia walaupun jauh dari keluarga tercinta.

Beberapa hari lalu aku baru membeli sebuah buku yang berkisahkan tentang sejarah wanita agung Rabiatul Adawiyah. MasyaAllah… sungguh ada wanita hebat seperti itu yang mana cintanya kepada Allah melebihi dari segala-galanya sehinggakan dia menolak segala yang berkaitan duniawi. Mungkin dari kisah-kisah wanita sufi tersebut dapat mengajarku tentang apa sebenarnya tujuan kita dihidupkan di muka bumi ini. segala amalan kita adalah untuk mendapat redhaNya. Bukan sekadar mengharapkan syurgaNya sahaja. Kekasih hatinya adalah penciptanya dan hatinya tidak dapat dipikat mahupun sultan yang pada ketika itu meminangnya. Saat malaikat maut mahu mencabut nyawanya, dia tersenyum kerana tidak dapat menahan sabar lagi untuk bertemu kekasihnya yang sudah lama dia dambakan.

Sempena Ramadhan yang penuh berkat ini, aku harap aku dapat pertingkatkan amalan ku terhadap Yang Berkuasa. Apa yang penting, aku cukup bahagia dengan diri aku yang baru ini. aku harap mereka jangan salah anggap kerana apa yang aku lakukan bukan untuk menarik perhatian, tetapi untuk mendapat redhaNya. Semoga perubahan ini akan menjadi lebih baik dan akan bertahan selama-lamanya. Insya-Allah….

Monday, May 3, 2010

Wanita Itu....



Hikayat seorang yang bernama wanita… dilahirkan sebagai perhiasan dunia… dipandang elok oleh sang lelaki. Menjadi taruhan segenap isi hati yang ingin memiliki. Oh wanita… Tahukah kamu, kamu adalah perhiasan yang indah. Indah bukan dipandang dari rupa yang cantik berseri, bukan juga dari peragaan fesyen terkini dan bukan juga dari bentuk badan yang bisa mengiurkan lelaki. Perhiasaan yang terbaik adalah wanita yang solehah, menuruti segala perintah tuhannya, mengasihi RasulNya, mentaati ibu bapanya serta suaminya dan juga menjalankan tanggungjawab sepenuhnya sebagai seorang anak dan isteri.
Dari Abdullah bin ‘Amr radhiallahu ‘anhuma bahwa Rasulullah Shalallahu ‘alaihiwassalam bersabda:


“Dunia ini adalah perhiasan/kesenangan dan sebaik-baik perhiasan/kesenangan dunia adalah wanita yang solihah.” (HR. Muslim,Nasa’i, Ibnu Majah dan Ahmad)

Perhiasan adalah suatu yang menambah seri suasana, menyejukkan hati dan mata. Seperti mana sejuknya hati dan mata apabila melihat bunga, demikianlah hati apabila melihat perhiasan.

"Seorang manusia bergelar nabi, manusia lelaki pertama dicipta Allah, pernah menghuninya. Dia dimuliakan oleh semua makhluk termasuk malaikat, atas perintah Allah. Dia bebas menelurusi setiap ceruk menikmati keindahan yang tidak terperi. Namun ditengah keindahan syurga, jauh di sudut hatinya masih ada suatu kekosongan. Mengapa? Kerana tiada wanita menemaninya dalam menikmati keindahan syurga! Maka diciptakannya wanita sebagai pelengkap kepada nikmat syurgawi.

Syurga masih terasa kurang lengkap tanpa wanita. Bidadari yang cantik jelita juga adalah wanita. Kalau begitu, boleh meriahkah dunia ini tanpa wanita? Setiap akal dan hati tahu jawapannya. Ya……tanpa wanita, sunyi sepilah dunia. Tidak banggakah kita menjadi wanita? Persoalannya, cukupkah sekadar dilahirkan sebagai wanita, kita boleh berbangga menyandang keistimewaan ini?

Wahai wanita… tahukah kamu dalam keindahan kamu sebagai perhiasaan dunia, kamu juga boleh terjerat menjadi fitnah kepada dunia. Apabila wanita lari dari ikatan Tuhan, maka terbukalah segala pintu yang akan menjerumuskannya ke lembah fitnah kehinaan. Hilanglah redup wajah yang menjadi dambaan dan yang terserlah ialah kecantikan palsu yang menanti untuk dieksploitasi oleh manusia buas yang menjadi hamba nafsu. Ibarat bunga sejati dan bunga plastik. Jika bunga plastik disembur pewangi, harumnya lebih kuat daripada haruman bunga sejati…tapi haruman itu tidak kekal. Haruman bunga plastik bukan miliknya yang sebenar, ia haruman palsu yang bersifat luaran. Berbeza dengan keharuman bunga sejati yang bersifat dalaman dan kekal. Keharuman bunga sejati tetap kekal dimana saja ia diletakkan, di jambangan ataupun sekadar tumbuh di pingggir belantara. Sebaliknya bunga plastik tetap kaku, haruman palsunya akan semakin hilang walaupun tersusun indah di jambangan emas.

Mengapa wanita itu dianggap sebagai fitnah kepada dunia?

“Wahai lelaki-lelaki yang beriman tundukkanlah pandanganmu dan tutupkanlah auratmu….”

Pada siapa terlebih dahulu Allah dahulukan pesanannya? Pada hamba yang bergelar Ar-Rijal... kerana andai si lelaki menjaga pandangannya maka tidak mungkin terlihat akan wanita yang menjadi fitnah pada dirinya..
Dan tidaklah Allah lupakan pesanan buat wanita agar memelihara auratnya.. kerana di situlah kehormatannya.. bukan fitnah semata-mata jikalau ar-rijal dan an-nisa sama-sama mematuhi pesanan Ilahi itu!

Sesungguhnya wanita yang beriman yang solehah itu lebih baik dari ribuan lelaki yang soleh...

Berikut merupakan beberapa kisah wanita solehah dalam Islam yang boleh kita jadikan contoh teladan,

Asiah adalah simbol teladan bagi wanita beriman yang tetap mempertahankan keimanannya kepada Allah, meskipun hidup sebumbung bersama suaminya, Firaun yang tidak beriman kepada Allah.

Maryam pula adalah simbol wanita dalam ibadahnya dan ketinggian darjat ketakwaannya kepada Allah serta mampu memelihara kesucian diri dan kehormatannya ketika mengabdikan dirinya kepada Allah.

Manakala Khadijah pula adalah simbol kepada isteri yang setia tanpa mengenal penat lelah mendampingi suaminya menegakkan panji-panji kebenaran Islam, berkorban jiwa raga dan segala harta bendanya serta rela menanggung pelbagai risiko dan cabaran dalam menyebarkan risalah Islam yang diamanahkan pada bahu Rasulullah s.a.w.

Akhirnya, Fatimah pula adalah simbol pelbagai dimensi wanita yang solehah; anak yang soleh dan taat di hadapan ayahandanya; isteri yang setia dan taat di hadapan suaminya serta ibu yang bijaksana di hadapan putera puterinya. Dialah pemuka segala wanita dan juga seorang wanita mithali yang setiap detik kehidupan yang dilaluinya, sewajarnya dijadikan ikutan Muslimah.

Demikianlah antara beberapa profil wanita Muslimah contoh yang mewarnai pentas kehidupan dengan ketenangan, kemesraan dan kesejahteraan hidup di dunia dan akhirat.

" Wanita tiang negara, bila rosak wanita, maka rosaklah negara." Wanita yang baik sahaja yang dapat diharapkan untuk membangunkan negara , sedangkan wanita yang rosak, bukan sahaja dia merosakkan dirinya tetapi juga negara.

Wassalam…

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Popular Posts Widget